LA IDEA DE “LOS NINOTS” · Pensant un llibre, dissenyant un projecte

Ja fa gairebé 9 anys, en el curs d’un post-grau d’arquitectura, vaig començar a dibuixar uns ninots -als quals vaig batejar com Los Ninots-, que van anar omplint tots els buits de les meves fulles d’apunts. D’un temps d’ençà, va sorgir la idea de recuperar aquells Ninots i utilitzar-los com superherois urbans.
En la publicació digital que gestionava llavors -i encara a dia d’avui-, vaig començar a presentar aquells Ninots; uns estranys personatges, arquitectes frustrats, cuidadors de llunes, seductores de nit, introvertits observadors que, a través del seu dia a dia, denunciaven aberracions arquitectòniques, contaminacions lumíniques, excessos de fum, manca d’espais verds o l’eliminació d’antigues festes populars.
Los Ninots, es convertien en uns especials superherois amb una mirada crítica cap l’urbanisme, el medi ambient, l’arquitectura i, en definitiva, el nostre habitat.
El 2015 vam decidir constituir una petita fundació familiar des de la qual desenvolupar projectes creatius relacionats amb el medi ambient i el territori: la Fundació el Milà.
Des d’un principi, vam tenir clar que un bon projecte per començar seria recuperar a Los Ninots. Vam estar temps pensant i donant-li voltes per trobar la millor manera de presentar-los. Vam concloure que Los Ninots serien un llibre per a nens i nenes que, acompanyat d’un Dossier educatiu, es convertiria en un projecte per parlar de medi ambient i territori però també d’apoderament, voluntat i transformació.
Durant gairebé un any, vaig estar revisant un per un els més de 90 Ninots que tenia il·lustrats i redactats, escollint els que millor puguessin adaptar-se al públic infantil.
Vaix redibuixar a Los Ninots escollits perquè tinguessin un caràcter més infantil i vaig anar redactant de nou tots els textos …
Amb l’ajuda d’Ana Claudia Rodriguez vam anar polint textos mentre que Ignasi López es dedicava a anar perfilant el que seria el disseny de “Los Cuentos de Ninots”.
El maig passat del 2016 van arribar Los Ninots a la fundació.
Des de llavors i amb l’ajuda inicial de diferents persones de l’àmbit de la pedagogia, l’educació i el medi ambient vam anar redactant el Dossier educatiu que avui, al costat de Los Ninots constitueix el projecte “Los Cuentos de Ninots”, que repartim a centres i entitats. Un projecte que gestiona, des de la Fundació, l’Anna Peña ajudant-nos a pensar-ho, presentar-lo i difondre’l.
Los Ninots, és un llibre per tenir a casa, per pintar, retallar i enganxar però és també un llibre que vam repartir a centres de tota la península (i Amèrica en format digital) com un projecte educatiu amb el qual convidar els nens i nenes a pensar el lloc que habitem.
Jo, personalment feliç de veure un projecte que ha cobrat vida i del que ens sentim molt orgulloses.
Amunt Los Ninots!

Article de Clara Nubiola, artista. Patronat de la Fundació El Milà